Programma van Dutch CRAFT Beer Conference 2025

Dutch CRAFT Beer Conference 2025

Programma van Dutch CRAFT Beer Conference 2025 (indeling onder voorbehoud)

Op donderdag 30 januari:
9:00 - 10:00 Ontvangst en registratie
10:00 - 10:15 Opening door dagvoorzitter en CRAFT voorzitter Bernd Beersma.
10:15 - 11:00 Keynote presentatie Gijsbregt Brouwer.
11:00 - 11:45 Keynote presentatie Marton Sefcsik - DARE TO BE DIFFERENT - making your brand stand out in an ever-competing market.
11:45 - 12:30 Onder het schuim: Inzicht in de leefwereld van mensen met onzichtbare beperkingen in je brouwerij en proeflokaal.
  Pinnacle Crisp Sour, een unieke gist die een vernieuwende kijk brengt op de productie van zure bieren.
  Ontwikkelingen in Biertypen - verleden, heden en toekomst.
  Hoe kom ik op de tap?
12:30 - 13:30 Lunch
13:30 - 14:15 Plenaire presentatie(s)
14:30 - 15:15 Van goed recept naar geweldig bier: Het belang van gist en fermentatie.
  Verantwoorde alcoholreclame: geneuzel of bittere noodzaak?
  Sensory in de praktijk.
  Duurzaamheid in brouwerijen en de bruisende kansen van CO2.
  Arbeidsrecht
15:15 - 16:00 Pauze
16:00 - 16:45 Hoe voorkom je kwaliteitverlies door vuile fusten.
  Van gruitbier tot "blubberdikke jetser": een (historische) zoektocht naar wat de bierdrinker beweegt.
  Hoe selecteer je het beste speciaalmout voor jouw bier?
  Veiligheid in de brouwerij. Waar hebben we het dan over?
17:00 - 17:30 CRAFT Award
17:30 - 19:00 Netwerkborrel
  1. Van 10:15 tot 11:00

    Keynote presentatie Gijsbregt Brouwer.

    Door Brouwer (Gijsbregt)

    Gijsbregt zal het in zijn keynote hebben over de toekomst van de craft beer-industrie, waarbij we kijken naar veranderende consumententrends, de evoluerende marktcontext, de uitdagingen van opschaling voor ondernemers, en de groeiende invloed van technologie in de wereld van ambachtelijk bier.

  2. Van 11:00 tot 11:45

    Keynote presentatie Marton Sefcsik - DARE TO BE DIFFERENT - making your brand stand out in an ever-competing market.

    Door Sefcsik (Marton)

    DARE TO BE DIFFERENT - making your brand stand out in an ever-competing market
    The importance of standing out and being true to yourself and your values. Not just with branding nor marketing, but also with brewing and also as a company including your culture. That the future is for the small and personal business.

  3. Van 11:45 tot 12:30

    Onder het schuim: Inzicht in de leefwereld van mensen met onzichtbare beperkingen in je brouwerij en proeflokaal.

    Door van Loon (Linda)

    Stel je voor: iemand komt je proeflokaal binnen met een rolstoel of hulphond. Je ziet meteen dat deze persoon een beperking heeft en weet dat enige hulp of aanpassing nodig is. Maar niet alle beperkingen zijn zo zichtbaar. Dit worden de zogenaamde onzichtbare beperkingen genoemd. In dit seminar deelt Linda van Loon, die zelf ervaring heeft met onzichtbare beperkingen (Autisme en Fibromyalgie), (soms grappige) verhalen over haar werk in een brouwerij. Ze zal ook verhalen delen van collega’s in de bierindustrie met beperkingen zoals de ziekte van ADHD en chronische pijn en meer. Verwacht een inkijkje in een pijnlijke wereld vol misverstanden en aannames. Maar ook praktische tips voor werkgevers en werknemers over hoe ze het gesprek kunnen openen, en voor proeflokaalhouders over hoe ze rekening kunnen houden met wat soms verborgen is achter een grote mantel van onzichtbaarheid.

  4. Van 11:45 tot 12:30

    Pinnacle Crisp Sour, een unieke gist die een vernieuwende kijk brengt op de productie van zure bieren.

    AB Biotek betreedt de markt met een nieuwe lijn van gedroogde brouwersgisten voor craft en hobbybrouwers, onder het merk Pinnacle. Het product portfolio omvat naast Ale en Lager giststammen, sinds kort een nieuwe en innovatieve gist om zure bieren te maken, en dit zonder gebruik van bacteriën en alle nadelen die daaraan verbonden zijn. Tijdens deze presentatie leggen wij uit hoe deze gist nieuwe smaakprofielen creëert en tegelijk het productieproces van zure bieren vereenvoudigt.

  5. Van 11:45 tot 12:30

    Ontwikkelingen in Biertypen - verleden, heden en toekomst.

    Door Walsh (Derek)

    De Masterclass begint het definitie van een biertype, een terugblik naar biertypen uit 1.000 B.C - 1.000 A.D., Michael Jacksons World Guide to Beer uit 1977, een overzicht van NL bieren van 1.200 - 2010 door Roel Mulder en maakt een sprong naar het heden waarin de stijgers, dalers en nieuwste ontwikkelingen worden toegelicht. Hierna worden 3 voorbeeld bieren technisch en organoleptisch uitgelegd, en afgesloten met voorspellingen voor de toekomst.

  6. Van 14:30 tot 15:15

    Van goed recept naar geweldig bier: Het belang van gist en fermentatie.

    Door Akerboom (Jasper)

    Als het wort eenmaal in de tank zit, is het werk voor de brouwer klaar, maar voor de gist begint het dan pas. In deze presentatie gaan we dieper in op wat er nodig is voor een optimale vergisting. Hoe haal je praktisch het meeste uit je gist? Hoe bespaar je kosten en verbeter je de kwaliteit van je bier? Deze vragen worden beantwoord. We behandelen onder andere het hergebruik van gist, eenvoudige methoden voor kwaliteitscontrole en waarborging en de diversiteit van beschikbare gistsoorten.

  7. Van 14:30 tot 15:15

    Verantwoorde alcoholreclame: geneuzel of bittere noodzaak?

    Door van Oosterhout (Rogier), de Wolf (Peter)

    Tijdens deze interactieve sessie neemt STIVA je in sneltreinvaart mee langs de regels en zelfregulering rondom alcoholreclame. Met concrete voorbeelden wordt toegelicht hoe de regels in de praktijk werken. Wat mag er bijvoorbeeld op sociale media met alcoholreclame? En hoe zit het met sponsoring door alcoholvrije varianten van alcoholhoudende dranken in de sportwereld? Ook actuele politieke ontwikkelingen en de geldende wetgeving, zoals de Mediawet en de Alcoholwet, komen aan bod. Daarnaast bespreken we waarom het zo belangrijk is dat we ons houden aan de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken. Hiermee willen we je laten zien dat verantwoorde alcoholreclame absoluut noodzakelijk is. Kom ook naar deze sessie en laat je informeren over het gezamenlijke belang van verantwoorde alcoholreclame!

  8. Van 14:30 tot 15:15

    Sensory in de praktijk.

    Door Rodenburg (Léon)

    "Dat het belangrijk is om je producten te proeven voordat je ze op de markt brengt, dat weten de meeste brouwers wel. Maar hoe ga je van even snel een underfill van de lijn pakken naar een gedegen aanpak rondom smaak? Zelfs in een kleine brouwerij kun je veel afwijkingen en drift in het proces herkennen door je ogen, neus en mond hun werk te laten doen. Dit doe je via de zogenaamde smaaktest (“sensory analysis”), in brouwersjargon ook bekend als gewoon “sensory”.

    In deze workshop leer je, na een stukje theorie rondom proeven en smaaktests, hoe je sensory in de praktijk op kunt nemen als kwaliteitscontrole in je proces."

  9. Van 14:30 tot 15:15

    Duurzaamheid in brouwerijen en de bruisende kansen van CO2.

    Door Mol (Yoni)

    CO2 is een hot topic vooral in de klimaat discussie, het reduceren en slim omgaan met CO2 is van belang om klimaat doelen te behalen. Tijdens fermentatieprocessen wordt CO2 uitgestoten en tegelijkertijd zijn er ook processen die het als een ingrediënt nodig hebben. In de biersector zijn die twee processen in een keten verbonden.
    Tijdens de conferentie zal CO2 op verschillende manieren worden besproken met relevantie aan bier. Ten eerste in een Life Cycle Assemstment (LCA), een breakdown van alle ingrediënten en productieprocessen dat lijdt tot een x aantal kilo gram (kg) aan product of in dit geval per productie van 1 biertje. Het verschil tussen CO2 afkomst van biogeen en fossiele zal worden uitgelegd. Daarna zal het verschil tussen de CO2 uitstoot tijdens productieprocessen worden uitgelegd; zoals de EU-wetgeving dat omschrijft als uitstoot scope 1 tot 3 volgens het Carbon Dioxide Removals panel (CDR). Dan eindigen we met de carbon capture potentie in de bier sector.

  10. Van 16:00 tot 16:45

    Hoe voorkom je kwaliteitverlies door vuile fusten.

    Door Leer (Martin) van

    Aan de hand van voorbeelden en een wereldwijd gebruikte reinigings standaard wordt aangegeven op welke manier een fust gereinigt dient te worden om verlies van het product en dus klanten, na afvullen te voorkomen.

  11. Van 16:00 tot 16:45

    Van gruitbier tot "blubberdikke jetser": een (historische) zoektocht naar wat de bierdrinker beweegt.

    Door Wijnhoven (Ferry), Ausems (Jan), Bakker (Rudi)

    Bierstijlen komen en gaan. In deze sessie bundelen de Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur en Beer Geeks hun krachten rond de vraag; wie bepalen eigenlijk onze bierwereld: de brouwer, de consument of zijn er anderen in het spel?

    De lezing wordt verzorgd door Jan Ausems (voorzitter Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur), Rudi Bakker (bestuurslid Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur) en Ferry Wijnhoven (Oprichter en beheerder van de Beer Geeks Facebookgroep).

  12. Van 16:00 tot 16:45

    Hoe selecteer je het beste speciaalmout voor jouw bier?

    Door Rooijen, S. (Sven) van, de Sutter (Wouter)

    In deze presentatie nemen we je mee in de kunst van speciaalmout, met een duidelijke focus op hoe de juiste moutkeuze de unieke identiteit van jouw bier kan vormen. We starten met een verkenning van het volledige moutproces: van het weken en kiemen van gerst, tot de technieken achter het eesten, karamelliseren en roosteren. Dit biedt inzicht in hoe elk stadium bijdraagt aan het uiteindelijke smaakprofiel van je bier.

    Een cruciaal onderdeel is het begrijpen van de verschillen tussen geëeste, gekarameliseerde en geroosterde mouten. We laten zien hoe deze variëteiten worden ontwikkeld en wat hun impact is op kleur, smaak en aroma. Daarbij belichten we de unieke Probat drumrooster-techniek van The Swaen, waarmee we vier mouten met exact dezelfde kleur maar totaal verschillende smaken kunnen creëren.

    Met deze praktische kennis en technieken, krijg je als brouwer handvatten om speciaalmouten te selecteren die jouw bier onderscheiden in smaak en karakter.

  13. Van 16:00 tot 16:45

    Veiligheid in de brouwerij. Waar hebben we het dan over?

    Door Messemaker (Aldert)
    Veiligheid in een brouwerij vraagt om een uitgebreide aanpak waarbij onder andere fysieke beschermingsmiddelen als opleidings- en onderhoudsmaatregelen belangrijk zijn. Waar een een werkomgeving is gecreëerd waarin de kans op ongelukken minimaal is en waar medewerkers gezond en efficiënt kunnen werken. Waar medewerkers zich veilig voelen om continu te verbeteren en na een dag werken weer gezond en heel thuiskomen.
    Een omgeving die er de volgende dag ook nog is, zoals je dat hebt achtergelaten en waar bier wordt gemaakt dat veilig kan worden geconsumeerd.
    Hoe organiseer je dat allemaal voor jouw situatie?

Aanmelden

Je kunt je nog aanmelden. Kom je ook?

Ja, ik wil mezelf aanmelden

Voorwaarden en prijzen

Ticket Prijs
1. DCBC25 - early bird ticket CRAFT brouwerij leden € 50,00
2. DCBC25 - ticket CRAFT brouwerij leden € 95,00
3. DCBC25 - early bird ticket CRAFT geassocieerde leden € 50,00
4. DCBC25 - ticket CRAFT geassocieerde leden € 95,00
5. DCBC25 - early bird ticket niet-CRAFT leden € 175,00
6. DCBC25 - ticket niet-CRAFT leden € 235,00
7. DCBC25 - ticket StiBON € 100,00
8. DCBC25 - ticket studenten € 50,00

Early bird tickets zijn beschikbaar t/m 30 november 2024
 
Registratie leden

Registreren kan via de oranje aanmeldknop. Medewerkers dienen zichzelf aan te melden via een eigen Mijn CRAFT account.
Nog geen Mijn CRAFT account? Via de beheeromgeving in Mijn CRAFT kan het contactpersoon van jouw brouwerij medewerkers toevoegen. Hiermee heb je gelijk toegang tot het besloten ledendeel. Hier vind je een instructie.

Voor brouwerij leden zijn de kosten €50 excl. BTW tot en met 30 november 2024. Vanaf 1 december 2024 kosten de tickets voor brouwerij leden €95 excl. BTW.

Lidmaatschap
Word nu CRAFT-lid en profiteer van aantrekkelijkere korting op je ticketprijzen. Schrijf je hier in als CRAFT-lid. 

Zodra je je hebt aangemeld, kijken we ernaar uit je te verwelkomen en zorgen we de hele dag voor lekker eten en drinken. Mocht je toch verhinderd zijn, laat het ons dan alsjeblieft weten zodat we verspilling kunnen voorkomen.

Klik hier voor de algemene en annuleringsvoorwaarden.
Click here for the English version of the Terms & Conditions.

Sluiten